Comenzile

Comenzile motocicletei sunt amplasate pe ghidon și în apropierea scărițelor pentru comenzile acționate de picior, astfel: ambreiajul este comandat de un levier în partea stânga a ghidonului; manșonul de comandă a accelerației este plasat în dreapta, alături de levierul frânei față; frâna spate este comandată de picior, printr-o pedală situată în partea dreaptă; piciorul stâng comandă pedala schimbătorului de viteze. La modelele de motocicletă mai vechi, ordinea poate fi alta.

Cutia de viteze este secvențială, cu punctul mort între treptele 1 și 2, iar comandarea vitezei 1 se face în direcție opusă restului vitezelor. Unele motociclete pot fi scoase din viteză și între două viteze succesive: de ex. între vitezele 3 și 4.

Particularități

În comparație cu autoturismele, conducerea motocicletelor prezintă o serie de particularități:

  • datorită masei reduse, raportul putere/greutate este net în favoarea motocicletelor, ceea ce explică accelerațiile mult mai rapide de care acestea sunt capabile
  • în timpul abordării unui viraj, un motociclist se află în imposibilitatea practică de a frâna, fără să riște pierderea controlului vehiculului deoarece aderența cauciucurilor este împărțită între tracțiune și forța laterală (centripetă)
  • schimbarea direcției de mers se face prin contra-virare (orientarea ghidonului in direcția opusa curbei). La viteze mici (sub 15-20 km/h) este suficienta orientarea ghidonului în direcția dorită, insa la viteze mari este necesara obținerea unei inclinari in direcția curbei. Rotirea ghidonului spre dreapta are ca efect înclinarea și schimbarea direcției de mers spre stânga, și invers. Acest lucru se datorează geometriei sistemului de direcție și parțial forțelor giroscopice ce acționează asupra roților
  • în linie dreaptă distanța de oprire motociclete poate fi la de bună ca a unui autoturism, însă obținerea unei distanțe scurte de frînare necesită mai multă îndemînare în cazul motocicletei sau existenta unui sistem automat. În alte situații decît în linie dreaptă motocicleta este net dezavantajată.
  • ca și cazul autoturismelor, blocarea roților în cazul frînării duce la pierderea controlului direcție, însă în plus față de autoturism, aceasta poate însemna in majoritatea cazurilor și pierderea stabilității verticale. În prezent tot mai multe motociclete au montante sisteme de prevenire a blocării roților la frînare (ABS). Un aspect în plus care influențează distanța de oprire a unei motociclete este faptul că motociclistul este prin natura vehicului mai atent în trafic, și deci poate avea reacții mai rapide .